مطالب مفید

یکی از شایعترین پرسشهای مبتلایان به کمردرد و سایر دردهای اسکلتی عضلانی این است که چه نرمشهایی برای آنها مفید است؟ همچنان که میدانید، آب درمانی برای پیشگیری از کمردرد و پادرد بسیار ثمربخش است و حتی برای درمان موارد خفیف درد هم موثر میباشد. یکی از بهترین راههای آب درمانی، راه رفتن در قسمت کم عمق استخر است. در اینجا نیز چند تمرین بسیار مفید دیگر در آب استخر به تصویر کشیده شده است که این تمرینها نیاز به راه رفتن ندارد و میتوانید آنها را در یک نقطه ثابت در استخر انجام دهید.

اسکولیوز به حالتی گفته میشود که در آن، ستون فقرات بطور غیر عادی به پهلو خمیدگی یا انحنا پیدا میکند و اگر درمان نشود، ممکن است مشکلاتی جدی در ستون فقرات، لگن و ارگانهای داخلی مانند قلب و ریه ایجاد نماید. این بیماری در خانمها شایعتر است. پزشک معالج با بهره گیری از روشهای تصویربرداری، میتواند زاویه ی انحراف را محاسبه نماید. اکثر افراد مبتلا، با استفاده از روشهایی مانند ورزش، فیزیوتراپی، طب سوزنی، و بستن بریس بهبود می یابند. اما اگر زاویه انحراف بزرگ باشد، باید عمل جراحی انجام شود.

خوابیدن روی شکم، نامناسب ترین حالت خوابیدن برای ستون فقرات و اعصاب و ماهیچه های بدن، و همچنین پوست میباشد. خوابیدن طولانی به این حالت ممکن است باعث آسیب به ستون فقرات گردن و کمر، افزایش گودی کمر، و ایجاد چین و چروک بر پوست صورت و سینه شود. اگر به دلایل پزشکی مجبور هستید به این حالت بخوابید، یک بالش طبی زیر سر و گردن و یک بالش نازک زیر لگن و قسمت پایینی شکم قرار داده و سر خود را به یکطرف خم کنید.

فیبرومیالژی بیماریی است که باعث درد در نقاط مختلف بدن میشود که معمولا این درد در هردو طرف راست و چپ بدن، و هم در بالا و هم پایین کمر از سر گرفته تا زانوها وجود دارد. احساس خستگی و خواب آلودگی نیز از سایر علائم میباشند. این بیماری نسبتا شایع است و در خانمها بسیار شایعتر میباشد. ممکن است فرد بیمار، همزمان به بیماریهایی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال حافظه، و روماتیسم نیز مبتلا باشد. بدلیل تشابه علائم فیبرومیالژی با سایر بیماریها، تشخیص آن مشکل است. مسکن های معمولی ممکن است تاثیری در درمان نداشته باشند. ولی داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج میتوانند موثر باشند. فیزیوتراپی، طب سوزنی و ماساژدرمانی هم میتوانند در تسکین دردها بکار روند.

درد دنبالچه درد نسبتا شایعی در انتهای ستون فقرات است. شیوع آن در خانمها پنج برابر آقایان میباشد و معمولا بدلیل ضربات مستقیم به ناحیه ی نشیمنگاه ایجاد میشود. این درد در هنگام نشستن و هنگام تلاش برای بلند شدن شدت می یابد، اما در هنگام راه رفتن کمتر میشود. همچنین در زمان پریود در خانمها، و در هنگام دفع مدفوع، و تماس جنسی ممکن است بدتر شود. ممکن است پزشک برای تایید تشخیص، از عکسبرداری یا ام آر آی استفاده نماید. در اکثر مواقع، نشستن بر روی تشکچه های مخصوص و استفاده از داروهای خوراکی یا تزریقی باعث بهبود میشود. گاهی فیزیوتراپی و جا انداختن استخوان دنبالچه در صورت دررفتگی آن، به درمان کمک میکند. ندرتا به عمل جراحی و برداشتن استخوان نیاز میشود.

در حالت طبیعی، کمر مقداری گودی یا لوردوز دارد که اگر از حالت طبیعی بیشتر شود به آن هیپرلوردوز یا به زبان ساده گودی کمر گفته میشود. بایستید و مانند شکل به دیواری تکیه کنید. در این حالت اگر پهنای کف دستتان یا عرض مشت بسته تان بطور کامل در فاصله ی بین کمرتان و دیوار قرار بگیرد، مبتلا به گودی کمر هستید. از مهمترین عوامل ایجاد گودی کمر میتوان به چاقی، ضعف در ماهیچه های شکمی، مشکلات مادرزادی، پوکی استخوان، و نشستن و ایستادن به طرز اشتباه اشاره کرد. گودی کمر در خانمها شایعتر است که میتواند بدلیل تاثیرات هورمونی، بارداری، شیردهی، و پوشیدن کفشهای پاشنه بلند باشد. علاوه بر کمردرد و ضعف ماهیچه ای، گودی کمر ممکن است باعث مشکلات قلبی و ریوی نیز بشود. برای درمان گودی کمر، انجام فیزیوتراپی، طب سوزنی، و ورزشهایی که برای کمردرد بکار میروند مفید واقع میشوند. هدف از درمان، تقویت ماهیچه های ستون مهره و شکم میباشد.

تنگی کانال نخاعی بسته به محل و شدت درگیری ممکن است علائم گوناگونی را ایجاد کند. اگر تنگی در نخاع گردنی رخ دهد، ممکن است منجر به گردن درد یا دست درد شود و اگر در نخاع کمری ایجاد شود ممکن است منجر به کمردرد یا پادرد شود که این درد در هنگام نشستن یا چمباتمه زدن بهتر شده و در حالت ایستادن و راه رفتن بدتر میشود. سایر علائم تنگی نخاع عبارتند از ضعف و کرختی و بی حسی در اندامها، و اختلال در دفع ادرار و مدفوع. شایعترین علل تنگی کانال نخاعی عبارتند از جابجایی دیسک بین مهره ای، آرتروز، جابجایی خود مهره ها، فشار ناشی از تومور و عفونت و التهاب، و علل مادرزادی. دارودرمانی، فیزیوتراپی و برخی نرمش ها، در تسکین علائم موثرند. اما درمان نهایی، انجام عمل جراحی است.

با شکل بیماریهای دیسک بین مهره ای آشناتر شوید.
حالت اول: حالت طبیعی
حالت دوم: شروع آرتروز
حالت سوم: جابجایی مختصر دیسک
حالت چهارم: جابجایی شدیدتر دیسک که معمولا نیازمند عمل جراحی میباشد.
حالت های پنجم و ششم و هفتم: آرتروز پیشرفته

photo_2018-10-01_17-55-05.jpg

فرم صورت شما چگونه است؟ جالب است بدانید از نظر علم زیبایی شناختی ایده آل ترین شکل صورت به فرم قلب میباشد. در برخی افراد بدلیل هیپرتروفی عضله ماستر یا ماضغه، صورت به شکل مربع یا مستطیل در می آید. این امر باعث میشود صورت برخی خانمها بحالت مردانه درآید. با تزریق بوتاکس در عضله ی مذکور میتوان فرم ایده ال را در چهره آنها ایجاد نمود.