کمردرد

یکی از شایعترین پرسشهای مبتلایان به کمردرد و سایر دردهای اسکلتی عضلانی این است که چه نرمشهایی برای آنها مفید است؟ همچنان که میدانید، آب درمانی برای پیشگیری از کمردرد و پادرد بسیار ثمربخش است و حتی برای درمان موارد خفیف درد هم موثر میباشد. یکی از بهترین راههای آب درمانی، راه رفتن در قسمت کم عمق استخر است. در اینجا نیز چند تمرین بسیار مفید دیگر در آب استخر به تصویر کشیده شده است که این تمرینها نیاز به راه رفتن ندارد و میتوانید آنها را در یک نقطه ثابت در استخر انجام دهید.

خوابیدن روی شکم، نامناسب ترین حالت خوابیدن برای ستون فقرات و اعصاب و ماهیچه های بدن، و همچنین پوست میباشد. خوابیدن طولانی به این حالت ممکن است باعث آسیب به ستون فقرات گردن و کمر، افزایش گودی کمر، و ایجاد چین و چروک بر پوست صورت و سینه شود. اگر به دلایل پزشکی مجبور هستید به این حالت بخوابید، یک بالش طبی زیر سر و گردن و یک بالش نازک زیر لگن و قسمت پایینی شکم قرار داده و سر خود را به یکطرف خم کنید.

فیبرومیالژی بیماریی است که باعث درد در نقاط مختلف بدن میشود که معمولا این درد در هردو طرف راست و چپ بدن، و هم در بالا و هم پایین کمر از سر گرفته تا زانوها وجود دارد. احساس خستگی و خواب آلودگی نیز از سایر علائم میباشند. این بیماری نسبتا شایع است و در خانمها بسیار شایعتر میباشد. ممکن است فرد بیمار، همزمان به بیماریهایی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال حافظه، و روماتیسم نیز مبتلا باشد. بدلیل تشابه علائم فیبرومیالژی با سایر بیماریها، تشخیص آن مشکل است. مسکن های معمولی ممکن است تاثیری در درمان نداشته باشند. ولی داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج میتوانند موثر باشند. فیزیوتراپی، طب سوزنی و ماساژدرمانی هم میتوانند در تسکین دردها بکار روند.

درد دنبالچه درد نسبتا شایعی در انتهای ستون فقرات است. شیوع آن در خانمها پنج برابر آقایان میباشد و معمولا بدلیل ضربات مستقیم به ناحیه ی نشیمنگاه ایجاد میشود. این درد در هنگام نشستن و هنگام تلاش برای بلند شدن شدت می یابد، اما در هنگام راه رفتن کمتر میشود. همچنین در زمان پریود در خانمها، و در هنگام دفع مدفوع، و تماس جنسی ممکن است بدتر شود. ممکن است پزشک برای تایید تشخیص، از عکسبرداری یا ام آر آی استفاده نماید. در اکثر مواقع، نشستن بر روی تشکچه های مخصوص و استفاده از داروهای خوراکی یا تزریقی باعث بهبود میشود. گاهی فیزیوتراپی و جا انداختن استخوان دنبالچه در صورت دررفتگی آن، به درمان کمک میکند. ندرتا به عمل جراحی و برداشتن استخوان نیاز میشود.

در حالت طبیعی، کمر مقداری گودی یا لوردوز دارد که اگر از حالت طبیعی بیشتر شود به آن هیپرلوردوز یا به زبان ساده گودی کمر گفته میشود. بایستید و مانند شکل به دیواری تکیه کنید. در این حالت اگر پهنای کف دستتان یا عرض مشت بسته تان بطور کامل در فاصله ی بین کمرتان و دیوار قرار بگیرد، مبتلا به گودی کمر هستید. از مهمترین عوامل ایجاد گودی کمر میتوان به چاقی، ضعف در ماهیچه های شکمی، مشکلات مادرزادی، پوکی استخوان، و نشستن و ایستادن به طرز اشتباه اشاره کرد. گودی کمر در خانمها شایعتر است که میتواند بدلیل تاثیرات هورمونی، بارداری، شیردهی، و پوشیدن کفشهای پاشنه بلند باشد. علاوه بر کمردرد و ضعف ماهیچه ای، گودی کمر ممکن است باعث مشکلات قلبی و ریوی نیز بشود. برای درمان گودی کمر، انجام فیزیوتراپی، طب سوزنی، و ورزشهایی که برای کمردرد بکار میروند مفید واقع میشوند. هدف از درمان، تقویت ماهیچه های ستون مهره و شکم میباشد.